ZAMELDOWANIE CUDZOZIEMCA

 

 

Podstawa prawna:

ustawa z 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tj. Dz. U. z 2015 r.  poz. 388), w tym : art. 35 lub 31 ust. 1

  • rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosownych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2011 r. Nr 220 poz 1306 ze zm.).

Wymagane dokumenty:

    1. Formularz „Zgłoszenie pobytu stałego” lub formularz „Zgłoszenie pobytu czasowego”
    2. Zameldowania na pobyt stały lub czasowy można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem - udzielonym na podstawie art. 33 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego.
    3. Wypełniony formularz meldunkowy z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
    4. Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu.
    5. Paszport lub karta pobytu, a w przypadku obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA  i Szwajcarii także inny ważny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo.

Przy zameldowaniu na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące:

      • dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państwa członkowskiego EFTA  i Szwajcarii: "zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu" lub "dokument potwierdzający prawo stałego pobytu",
      • dla obywateli innych państw: karta pobytu, wiza, zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu st. uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.

 

Przy zameldowaniu na pobyt stały:

      • dla obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw członkowskiego EFTA  i Szwajcarii: "dokument potwierdzający prawo stałego pobytu",
      • dla obywateli innych państw: karta pobytu wydana w związku z zezwoleniem na osiedlenie się, zezwolenie na osiedlenie się, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzja o nadaniu st. uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej lub zgody na pobyt tolerowany.

W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:

  • pisemne pełnomocnictwo do zameldowania;
  • dowód osobisty pełnomocnika lub paszport.

6. Cudzoziemcy z innych państw, których obywatele mogą podróżować do Polski bez wiz - przy zameldowaniu na okres do 3 miesięcy nie przedstawiają wizy lub innego dokumentu zezwalającego na pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

7. Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych (niepełnoletnie dzieci) czynności meldunkowe wykonuje jej przedstawiciel ustawowy.

Opłaty:
Nie pobiera się opłaty za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały.
Zgodnie z art. 32, ust. 2 ustawy z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności "organ dokonujący zameldowania na pobyt czasowy wydaje osobie, na jej wniosek, zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy". Zgodnie z art. 1 ust.1, pkt 1, lit.b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2014r., poz. 1628 ze zm.) wydanie zaświadczenia na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,-zł.

Miejsce złożenia dokumentów:
Biuro Obsługi Klienta, parter, pokój nr 14.

Godziny pracy:
poniedziałek     8.00 – 16.00     wtorek – piątek     7.30 – 15.30

Miejsce załatwienia sprawy:
Biuro Obsługi Klienta, parter, pokój nr 14.

Kontakt:
tel. (67) 2873197 w. 38, e-mail: sekretariat@miasteczkokrajenskie.pl

Termin załatwienia sprawy:
Bez zbędnej zwłoki.

 

Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje.

Inne informacje:

Cudzoziemcy zwolnieni  są z obowiązku meldunkowego, jeżeli ich pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

  • zameldowania na pobyt czasowy do 3 miesięcy cudzoziemiec dokonuje ustnie w organie gminy, w obecności właściciela lub najemcy lokalu, przedstawiając dokumenty tożsamości oraz tytuł prawny do lokalu.
  • formularze „Zgłoszenie pobytu stałego” i „Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące” dostępne są w Biurze Obsługi Klienta  – parter, pokój nr 14.

.